Minggu ke 8 (tuai sayuran dan proses tanaman jagung)

Tuai sayur dan jual sayuran 

1. Pada mingu ini kami membuat tuaian terhadap sayuran yang kami tanam, kerana sayuran kami sudah menjangkau usia matang lebih kurang sebulan. Setelah sayuran menjangkau usia matang, maka sayuran perlu dituai bagi mengelakkan sayuran menjadi buruk.


2. Setelah penuaian dibuat kami perlu mencuci sayuran terlebih dahulu. Proses mencuci dibuat bagi minghilangkan kotoran seperti tanah yang melekat pada sayuran.

 

3. Setelah selesai proses mencuci kami perlu kelaskan sayuran ini mengikut kelasnya masing-masing. Apabila sayuran ini dikelaskan, maka kami perlu membuat pembungkusan sayuran. Tujuan pembungkusan dibuat adalah untuk penjualan sayuran.


4. Seterusnya kami membuat penjualan sayuran di dalam kawasan UTM terutama di fakulti pendidikan.




*di tengah - tengah yang pakai tudung hijau itu ialah Dr. saya yang banyak tunjuk ajar dalam subjek ini. comelkan Dr. saya . :) 


Proses tanaman jagung (Tanaman Baru. Yeay !) :)

1. Seperti yang disedia maklum, sebelum menanam tanaman baru, pengemburan tanah perlu dilakukan bagi membuat penanaman benih jagung ini. Sebelum benih jagung ditanam kami perlu rendamkan benihnya terlebih dahulu lebih kurang dua jam sebelum penanaman benih dibuat. Kami tanam benih jagung menggunakan kaedah zipzax, setelah penanaman dibuat kami perlu membuat sungkupan. Sungkupan dibuat bagi mengelak berlakunya pendedahan biji benih jagung secara terus terhadap cahaya matahari dan hujan.
 



*Minggu ke - 9 minggu merupakan cuti mid - sem kami. Jadi, marilah kita balik ke kampung dan meneruskan tanaman jagung kami untuk minggu ke - 10 nanti. :)





Comments

Popular posts from this blog

MINGGU 5 (PERCAMBAHAN BIJI BENIH)

Minggu 10- Kaedah pembiakan tut udara

MINGGU 4 PEMBIAKAN TANAMAN MELALUI KERATAN BATANG